امیرپارساامیرپارسا، تا این لحظه: 12 سال و 7 ماه و 29 روز سن داره

پارسا عشق مامان وبابا

ماساژ نوزاد

1391/1/8 18:17
نویسنده : مامان
611 بازدید
اشتراک گذاری

ماساژ نوزادان و شيرخوران يک جز مهم مراقبتي در جوامع مختلف بوده و در چند سال اخير مورد بررسي علمي قرار گرفته است و چنانچه با شيوه صحيح انجام شود تاثيرات سودمندي بر روي بافت‌هاي بدن ازجمله اعصاب، عضلات، گردش خون عمومي و موضعي اعمال مي‌کند.


 
 
 
 



احتمالاً اين تاثيرات مثبت در رشد، به دليل افزايش ترشح هورمون رشد به علت خواب شبانه بيشتر در شيرخوار است. علاوه براين ماساژ مي‌تواند استرس‌هاي وارده بر عضلات را کاهش دهد و به دفع مواد زايد کمک کند. همچنين ترشح اندروفين‌ها را به همراه دارد و باعث ايجاد آرامش در فرد ‌شده و در نوزادان تحريک لمسي حرکتي، موجب کاهش استرس و کاهش ترشح هورمون کورتيزول و حتي باعث کاهش افت درجه حرارت و کاهش عفونت در آنها مي‌شود.

ماساژ کودکان باعث ايجاد حس آرامش و امنيت در کودک مي‌شود که اين حس امنيت در دوران شيرخوارگي سبب ايجاد احساس زندگي سالم رواني در آَينده بوده و باعث تقويت اعتماد به نفس در آنها مي شود.

تحقيقات مشخص کرده اند که تماس لمسي محبت آميز کودک و ماساژ وي توسط مادر و گنجاندن اين کار در برنامه مراقبتي روزانه کودکان، علاقه و محبت مادر به کودک را نشان داده و نيز باعث کاهش اضطراب و رشد مهارت هاي اجتماعي و زباني و هوشياري کودک مي‌شود.

گفتني است، لمس کودک ابتدا بايستي به مدت کم در اندام هاي محدود و به صورت آرام انجام شده و به تدريج تعداد ماساژها و نيروي آنها را افزايش داد و اندام هاي ديگر را درگير كرد. همچنين بهتر است ماساژ را از قسمت هايي که کودک بيشتر لذت مي برد شروع کرد

زمان ماساژ نوزاد زیباترین زمان شناخت احساسات اوست، با مشاهده واکنش وی هنگام ماساژ می‌توان تا حدی به احساسات او پی برد، ماساژ یک ارتباط غیر کلامی است و باعث تحکیم ارتباط بین مادر و نوزاد می‌شود، برقراری تماس محبت‌آمیز (لمس- نگاه-کلامی بطور همزمان) والدین  با نوزاد و برقراری ارتباط با او و تمرکز بر رفتار نوزاد هنگام ماساژ باعث افزایش این تاثیر متقابل می‌شود و فوائد ماساز برای بهبود خواب نوزاد، برای تقویت عضلات، در درمان نفغ و کولیک ، برای کاهش درد رویش دندان و برای نرم کردن پوست کودک مطرح شده است.

متخصصان تکامل نوزادان توصیه می‌کنند که در هنگام ماساژ که نوزاد را برهنه می‌کنیم دمای اتاق بین ۲۵ تا ۲۷ درجه سانتیگراد باشد، آنها همچنین توصیه می‌کنند قبل از آنکه با یک روغن یا ترکیب دو روغن قصد ماساژ نوزاد را دارید ابتدا مقداری از روغن را روی مچ دست نوزاد و حدود بیست دقیقه منتظر بمانید، اگر پوست نوزاد حساسیتی نشان نداد در آنصورت نسبت به ماساژ بدن نوزاد با آن روغن مبادرت کنید.

انواع مختلف روغن‌های گیاهی مانند روغن آفتاب گردان، بادام ، کنجد و زیتون می‌تواند به صورت تک یا ترکیبی مساوی از دو نوع  مورد استفاده قرار گیرد.

 متخصصان همچنین توصیه می‌کنند که در هنگام ماساژ دادن فضای خانه کاملا آرام باشد، تلفن را از پریز بکشید و موبایل را خاموش کنید و در صورت امکان یک موسیقی آرام نیز پخش بشود که این کار موجب چندین برابر شدن لذت نوزاد از ماساژ می‌شود.

 
 
 
 
 

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!
مطالبی دیگر از این نی نی وبلاگی

نظرات (0)